حستجوی محتوی

برکت و کثرت PDF چاپ ایمیل
نوشته شده توسط بازمانده   
يكشنبه ، ۱۶ دی ۱۳۹۷ ، ۱۲:۳۹

موضوع:برکت و کثرت

خداوند منان درقرآن کریم سوره رعد آیه 29می فرماید: الذین آمنوا و عمل الصالحات طوبی لهم و حسن ماب. یعنی:کسانیکه ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند، خوشا به حالشان و خوش سرانجامی دارند.

اجازه می خواهم عرایض ام را با طرح این سوال مطرح کنم که خوشبخت کیست؟ چه ملاک ها و شاخص هایی میزان خوشبختی ما را تعریف و تبیین می کند.

از شما سروران محترم استدعا دارم که خانواده ای را تصور کنید که از سطح علمی خوبی برخوردار بوده و به همین جهت موقعیت اجتماعی و شغل خوبی داشته و لذا ثروت قابل قبولی هم دارند. این خانواده مثلا 3 فرزند دارند که همگی سالم هستند و در زندگی شان از غم و غصه خبری نیست. آنها در سایه شرایط خوبی که دارندعمر طولانی هم داشته به مکه و کربلا و...هم رفته و عبادت خداوند را هم دارند. آنها پس از مدت ها شاهد بزرگ شدن نواسه ها و...بوده و در کنار آنها آرامش هم دارند سوال: آیا این خانواده خانواده خوشبخت هست یا خیر؟

اگر به خانواده ای که مثال زدم دقت بفرمائید خواهید دید که ملاک های خوشبختی از نظر ما غالبا می تواند الف- به داشتن علم ب - داشتن مال و ثروت ج – داشتن فرزند د- نداشتن غم و غصه ه-داشتن سلامت جسم و عمر طولانی و –عبادت کردن

تعریف برکت و کثرت و ارتباط آن با خوشبختی. برای برکت تعاریف زیادی شده است از جمله برکت به قرار گرفتن خیر از سوی خداوند در یک چیز تعریف شده است. کثرت به معنای زیادی است. برکت به نوعی به کیفیت اشاره دارد و کثرت به کمیت

حال به بررسی ملاک های اشاره شده می پردازیم

الف) داشتن علم: آیا داشتن علم می تواند ملاک خوشبختی باشد. علم در اینکه علم روز باشد یا علم الهی باشد، برای دنیا یا برای آخرت باشد، برای ارتقاء سطح کیفی یا کمی زندگی باشد در این مورد فرق نمی کند. معمولا ملاک ما برای ارزش گذاری اینگونه تعریف می شود که دیبلم از سیکل بهتر است. فوق دیبلم از دیبلم بهتر است. همچنین لیسانس و وفوق لیسانس و دکترا و دکترای تخصصی به ترتیب از دیگری بهتر است و لذا تلاش می کنیم اگر در هر مرحله هستیم به مرحله ی بعد رفته و پیشرفت کنیم. اما در غالب برکت و کثرت ما بهتر بودن را اینگونه تعریف می کنیم گرچه علم بیشتر بهتر است اما ملاک اصلی بهتر بودن هنر به استخدام گرفتن آن علم است در راه خدمت اسلام و مردم برای رضای خداست. علمی که بتواند قبل از نجات دادن هر کسی خود ما را نجات بدهد. مگر عالم های بدبخت و مورد نفرین خداوند و مردم کم داریم. مگر بمب اتمی هیروشیما بدست متخصص عالم ساخته نشده است. ملاک خوب بودن علم اول این است که چقدر در راه خداست. چقدر مفید برای بشریت است. چقدر دستگیر و مشکل گشای نزدیکانمان هست. ما باید علاوه بر اینکه به فکر تعالی کثرت علم هستیم به مراتب بیشتر نگران استفاده ی صحیح نکردن از علم باشیم.دقت بفرمائید ما پزشک ماهر زیاد داشته ایم ولی چرا پزشکی به نام دکتر شیخ ماندگار می شود؟ در نظر بگیرید فردی با مقدار دانش که دارد مربی قرآن مهد کودک می شود و تلاش می کند برای نسل بعد اهمیت و جایگاه قران را تبین کرده و روش خواندن را بیاموزد. بدیهی است این کودکان تا پایان عمر هر زمان که قرآن بخوانند برای این مربی پاداشی از طرف خداوند منظور خواهد شد. همچنین در نظر بگیرید استاد دانشگاهی که با ایجاد یک شبهه در باور های دینی دانشجویان و پاسخ ندادن به آن پایه های اعتقادی جوانان را متزلزل می کند.

پرواضح است به لحاظ کثرت استاد دانشگاه عالم تر است و به لحاظ برکت مربی مهد بسیار بسیار موفق تر و خوشبخت تر است.

ب) داشتن مال و ثروت: گاهی ثروت کم برکت زیاد دارد و گاهی برعکس ثروت زیاد برکت کم دارد و یا خدایی نکرده اصلا برکت ندارد.

شما اگر داستان گردبند حضرت زهرا(س) را با گنج قارون مقایسه کنید معنی برکت و کثرت علم را بیشتر لمس کنید.

در نظر بگیرید فردی با هزینه ی بسیار کم مثلا فردی با یک جعبه خرما در ماه مبارک رمضان در مسجد بین نماز مغرب و عشاء به تمام نماز گذاران افطاری می دهد. و شخصی دیگر با داشتن ثروت زیاد اما بخاطر عدم توجه به نحوه ی جمع آوری ثروت و نحوه ی خرج کردن آن مورد لعن و نفرین بسیاری از مردم و یا خدایی نکرده مورد نفرین خداوند هم باشد.

داستان مرد پولدار و خسیس را شنیده اید که با هماهنگی دوستش خودش را به مردن زد تا ببیند پس از مرگش عزیزانش چه می کنند. بعد از اینکه خودش را به مردن زد دید هیچ کسی به او توجه نمی کند به کمک دوستش که در جریان راز بود دوباره به خانه اش برگش و در کمال تعجب دید که همه عزیزانش خوشحال و خندان در فکر مجلس ختم با شکوه و پذیرایی از میهمانان و ... هستند. آنها دیگ ها را روی اجاق ها گذاشته و بسختی مشغولند. با دیدن این منظره که با ثروتش دارند چه می کنند واقعا سکته کرد و همانجا مرد. بله عاقبت ثروت بدون برکت اینگونه است.

این اشتباه است که ما ملاکمان برای خوب و یا خوبتر بودن ثروت فقط عددی باشد که در فیش حقوقی مان نوشته می شود باشد. پدر عزیز، مادر عزیز می خواهی برای پسرت یا دخترت همسر انتخاب کنید ملاکتان کدام است. جوان عزیز می خواهی ازدواج کنی؟ ملاک هایت چگونه است؟ پدر عزیز ، مادر عزیز فرزندت می خواهد انتخاب رشته کند، می خواهد شغل انتخاب کند. ملاک هایت چگونه است.

پولدار بیماری که مثلا دکتر به او گفته باید نمک و چربی نخوری را مقایسه کنید با کارگری که کار کرده و الان خسته نشسته و می خواهد غذای ساده ی بخورد. کدام از غذا خوردن بیشتر لذت می برند

ج) فرزند: ابوسفیان فرزندان زیادی داشت یکی از آنها معاویه بود ، یکی دیگر از آنها یزید بود. از طرفی پیامبر مکرم اسلام حضرت محمد(ص) تنها یک فرزند دختر داشت فرزندی که شاعر در توصیفش(در بخشی از شعرش) می گوید:

راهیان قرب حق را روی او شمع هداست

کاروان بی راهبر می ماند اگر زهرا نبود

بارها فرمود طاها من فدای فاطمه

چون رسالت بی ثمر می ماند اگر زهرا نبود

ما زیاد داریم که پدری چند فرزندش را در راه خدا داده و شهید شده اند و زیاد داریم پدری که چند فرزند معتاد دارد.

در قالب کثرت و برکت می بینیم از تعداد فرزندان مهم تر از دختر یا پسر بودن آن مهم تر نحوه تربیت فرزند است. مهم این است که فرزندان ما درست تربیت شوند برای رضای خدا و در راستای رضایت خدا تلاش کنند.

د) عمر طولانی: گاها می بینیم فردی عمر بسیار طولانی دارد اما عمری که نه برای خودش بصورت صحیح مفید بوده نه برای پدر ومادر ، نه برای جامعه و... نه رشدی داشته و نه کسی را به رشد رسانده و زمانیکه از دنیا می رود هم انگار نه انگار که کسی مرده هیچ جا دیده نمی شود چون هیچ جا حضور نداشته که فقدانش به چشم بیاید. عمر طولانی ولی بدون برکت فقط مسئولیت دارد در نزد خداوند منانی که زمینه همه نوع رشد را برای اشرف مخلوقاتش یعنی انسان قرار داده است.

از طرفی یک طفل شش ماهه آنقدر عظمت پیدا می کند که می شود سند اثبات مظلومیت قیام پر عظمت امام حسین(ع) در روز عاشورا

ه) نداشتن غم و غصه: خوبست بدانیم که تعریف غم و غصه و مصادیق آن از نظر های مختلف چگونه است. غالبا از نظر ما از دست دادن مال و ثروت(دزدی)، از دست دادن سلامتی(بیماری)، ازدست دادن زندگی عزیزانمان(مرگ عزیزان مان)، ازدست دادن پست و مقام(خلع مسئولیت) و موارد مشابه آن استاما مصیبت از نظر بزرگان مواردی مانند: نافرمانی خدا کردن، به حرام افتادن، واجبی را ترک کردن، توبه شکستن و...

گاهی در آنچه که ما به ظاهر مصیبت می دانیم برکت وجود دارد و برعکس ممکن است مصیبت های بزرگی باشد که ما به جهت غفلت متوجه آن ها هم نباشیم.

اگر مثلا ازدست دادن ثروت ما را به خدا نزدیک کند رحمت است و اگر ما را از خدا دورتر کند مصیبت است. اگر از دست دادن عزیزان، ازدست دادن موقعیت اجتماعی و... ما را از خدا دور کند مصیبت است و الا می تواند رحمت باشد.

سوال: آیا معصومین که ما آنها را بی گناه میدانیم و اعتقاد داریم در تمام مراحل زندگی درست ترین انتخاب ها را داشته اند، آیا غصه نداشته اند؟ آیا عمر طولانی داشتند؟ آیا می شود شخصی تمام کارهایش درست باشد ولی خوشبخت نباشد؟

بدیهی است معصومین ثروت شان و گرسنگی شان هردو در راستای قرب به خداوند بوده است پس هردو رحمت بوده است. لذا حضرت زینب(س) با دیدن مصائب زیاد می فرماید ما رایت الا جمیلا چون همه در راستای رضای خداست.

و) سلامتی جسم و عمر طولانی :اگر به معنی استدراج دقت کنیم خواهیم یافت هر عمر طولانی خیر و برکت نیست. گاهی این عمر طولانی باعث بیشتر گناه کردن و بیشتر از توبه دور شدن بشتر از خدا دور شدن را به همراه دارد برای فردی که مسیر زندگیش به سمت سقوط است هرچه زودتر از دنیا برود با گناه کمتری از دنیا رفته و به نفعش خواهد بود عمر طولانی و سلامت جسم اگر در راه خدا باشد خیر و برکت است. شما در نظر بگیرید دو نفر به جبهه برای مبارزه با دشمن نرفته اند یکی سالم بوده و دیگری پا نداشته است. کدامیک بیشترکوتاهی کرده است؟

از طرفی میبینیم درقیام امام حسین (ع) با آن عظمت و رشادت ها نیاز به یک سند اثبات حقانیت و مظلومیت دارد. یک طفل شش ماهه به نام علی اصغر(ع) می آید و بهترین سند اثبات آن می شود. شش ماه عمر اما عمر بسیار با برکت. لذا هنوز ما عزادار آن شش ماهه هستیم و می خواهیم دستگیر مان باشد در دنیا و آخرت.

ز)عبادت: اگر عبادت همراه با اخلاص باشد. بدون غرور باشد و... عالی است اما اگر خدای نکرده به آفت هایی آلوده شود نه تنها ما را به خدا نزدیک نمیکند که دورتر هم می کند باعث غرور در عبادت و... می شود.

شیطان مظهر عبادت بدون آفت است. اما از طرفی دیگر حربن ریاحی را داریم که با توبه و تقریبا بلافاصله شهادت عاقبت به خیر می شود

آیا ما دنبال رسیدن به سعادت و عاقبت به خیری هستیم یا خیر؟

به این لطیفه توجه فرمائید: شخصی طنابی بلند را که از برجی اویخته بود را گرفته و با تمام قدرت و تلاش سعی میکرد از آن بالا برود. او خطرهای زیادی را به جان خود خریده بود و زحمت زیاد می کشید تا اینکه فردی علت آنرا پرسید. آن مرد گفت مگر خبر نداری که سر برج حقوق می دهند. ما می شنویم و می خندیم. اما اگر بدانیم که این واقعیت دارد یعنی واقعا شخصی یک روز زحمت کشیده تلاش کرده خودش را بخطر انداخته فقط بخاطر نفهمیدن معنی یک کلمه ی برج باید حالا بدون مزد باشد اشک آور است.

حال اگر شخصی نه یک روز بلکه یک عمرطناب زندگیش را سر برج خوشبختی انداخته و یک عمر تلاش کند و خودش را به خطر بیاندازد. بعد زمانیکه پیر شد و به بالای برج زندگی خودش رسید بفهمد معنای خوشبختی ی که دنبالش بود چیز دیگری بوده است، چه حالی خواهد داشت.

باید خوشبختی را در سایه برکت و ایمان جستجو کرد نه تنها کثرت. لذا در دعاهایمان داریم: ربنا اتنا فی الدنیا حسنه و فی الاخره الحسنه و غنی عذاب النار

پروردگارا از تو می خواهیم در راستای ارزانی کردن نعمت هایت نعمت دانش و ثروت، نعمت فرزندان سالم و عمر طولانی و... برکت آن را هم به ما ارزانی بدار. به برکت صلواه بر محمد و آل محمد