آمار بازدید



1

0

1

3
4
77
59
183
494
677

حستجوی محتوی

چهل سالگی PDF چاپ ایمیل
نوشته شده توسط بازمانده   
سه شنبه ، ۲ بهمن ۱۳۹۷ ، ۱۲:۵۶

قال الصادق (ع): ان الشيطان يجر يده علي وجه من زاد علي الاربعين و لم يتب، و يقول بابي وجه لايفلح. شيطان دستش را به صورت كساني كه به چهل سالگي برسند و از گناه توبه نكنند مي كشد و مي گويد پدرم فداي چهره اي باد كه هرگز رستگار نمي شود.

برای داشتن برنامه صحیح برای یک سفر موفق باید اطلاعات کافی از مسیر راه را داشته باشیم و بدانیم که در این مسیر چه چیزهایی لازم است. باید بدانیم که مبدا و مقصد کجاست و ما الان در کجای مسیر قرار داریم. بدین منظور راجع به کل مسیر راه توضیح مختصری داده و ادامه بحث را پی می گیریم.

علماء عوالم را در یک تقسیم بندی به هفت قسمت تقسیم کرده اند. 1- عالم انوار 2-عالم ذر 3-عالم رحم 4-دنیا 5-برزخ 6-قیامت و مشخص شدن سرانجام بهشت یا دوزخ.

اگر دنیا را در نظر نگیریم چهار عالم را پشت سر گذاشته و دو عالم در پیش رو داریم. یعنی دو سوم راه گذشته و یک سوم باقی مانده است.

از طرفی دنیایی که در آن هستیم را دانشمندان روانشناس به عموما به 12 قسمت تقسیم کرده اند که عبارت است از 1-نوزادی 2- شیرخوارگی 3- نوپا 4-نوباوه 5-نو باوه 6- نونهال 7- نوجوان 8-جوان 9-میانسال 10-بزرگسالی 11-سالمندی 12-کهنسالی

اگر میانسالی را( که بین 30 تا 50 سالگی است) در نظر نگیریم تنها تنها 8 مرحله سپری شده و تنها سه مرحله باقی مانده. سه مرحله ایی که عملا از انسان کاری ساخته نیست و بعد از آن مرگ هست و تمام.

پس متوجه شدیم از عوالم باقی مانده غیر از دنیا تنها برزخ و قیامت باقی مانده که عملا هیچ کاری از انسان ساخته نیست چرا که با مرگ باب توبه

هم بسته خواهد شد همچنین از دنیا هم سه مرحله باقی مانده است که انسان عملا در آن مراحل نه میتواند کار خاصی را انجام داده و نه تاثیرگذار باشد

نتیجه: این که این دوران میانسالی تقریبا آخرین فرصت ماست برای انجام کار مفید و آماده کردن توشه برای دنیای برزخ و قیامت است. گذشته ها پشت سر در مقابل دیگر فرصت خاصی وجود ندارد. باید قدر این آخرین فرصت را دانست و از آن بهره برد.

اما اهمیت عدد 40 بویژه 40 سالگی

می دانیم عدد 40 در احادیث و روایات بسیار زیاد مورد توجه خاص بوده است به این مثال ها توجه فرمائید

1-حضرت محمد مصطفی(ص) از ابتدا معصوم است اما در 40 سالگی مبعوث می شود.2- در باره حضرت موسی می خوانیم و اذ واعدنا موسی ثلاثین لیله و اتمم ناها ... 3-داریم شهادت 40 مومن بر جنازه مسلمان باعث ...4-در نماز شب دعا برای 40 مومن را داریم5-حفظ 40 حدیث و عالم از دنیا رفتن6-کامل شدن عقل انسان در 40 سالگی 7 زیارت اهل قبور در اربعین

اما اهمیت 40 سالگی

در دوران کودکی شاهدیم که نه توان انسان در حد کافی است و نه تجربه وعقل. در دوران جوانی انرژی بسیار زیاد ولی تجربه کم. از طرفی دیگر از میانسالی به بعد تجربه به حد کافی هست ولی انرژی نیست . اما در میانسالی غالبا اینگونه هست که هم عقل کامل شده هم تجربه به حد کافی رسیده و هم هنوز توان و انرژی انسان باقی است اما باید دانست که این تنها فرصتی است که آن هم سریع به پایان می رسد. باید انسان مانند غواصی که با کپسول اکسیژن کوچکی که دارد و تنها مدت کمی میتواند در زیر آب بماند قدر فرصت ها را دانست و به دنبال مروارید های داخل صدف ها بود. و الا بزودی از داخل کشتی طناب را تکان داده به این معنا که سریع بالا بیا، کشتی ما در حال حرکت است.

میدانیم زمان تولد به گوش نوزاد اذان گفته می شود و زمان مردن نماز خوانده می شود. می فرمایند بین این اذان و نماز چه فاصله ی کمی است.

هشدار: از آنجایی که با رسیدن سن به 40 سال عقل کامل می شود در روایات و احادیث زیاد داریم که خداوند به ملائکه مسئول ثبت اعمال ما دستور داده که از حالا با دقت ثبت کنید. چرا که دیگر هیچ بهانه ای ندارد. و من یعمل مثقال ذره شر یره

در زندگی ایت الله سبحانی داریم در 40 سالگی با عصا راه می رفتند. در 40 سالگی که انسان به لحاظ جسمی نیازی به عصا ندارد. آنها عصای احتیاط را بر می داشتند تا مراقب باشند هر جایی نروند. هرکاری را نکنند.

ان الشیطان یجر یده علی وجه من زاد علی الاربعین و لم یتب و یقول بابی وجه لایفلح شیطان دستش را به صورت کسانیکه به چهل سالگی برسند واز گناه توبه نکنند می کشد و می گوید پدرمفدای چهره ای باد که هرگز رستگار نمی شود.

یعنی بدانید که بعد از چهل سالگی خبری نیست. اینکه بگوئیم بعدا جبران می کنیم بعدا توبه می کنیم و... تمام حربه شیطان است. مانند دانش آموزی که تعطیلات عید را تفریح می کند و می گوید روز آخر تکالیف عیدم را انجام می دهم. روز آخر که کتابها را باز می کند می بیند عجب چقدر درس های خواندنی زیاد است. تکالیف انجام دادنی زیاد است. تا صبح بیدار می ماند ولی هنوز بخش اندکی از آنها را هم هنوز انجام نداده. صبح خواب آلود و بدون آمادگی باید به کلاس برود.

ما یا باید عبرت بگیریم از دیگران والا محکوم به این هستیم که خودمان عبرت دیگران بشویم

سوال: من هنوز بیست سالم هست. این حرف ها برای من که نیست هنوز کو تا برسم به چهل سالگی پس فعلا را می توانم راحت باشم؟جواب: اگر مردن به ترتیب سن بود. اگر خداوند به همه قول داده بود که حداقل تا 40 سالگی زنده خواهی بود، بله. ولیمی دانیم که اینگونه نیست. این صحبت ها برای کسانی هست که تا 40 سالگی هنوز زنده اند و الا مراقبت باید لحظه به لحظه برای همه در همه سنین باشد که مرگ هر لحظه در کمین ماست.

خدایا توفیق استفاده از فرصت ها را به نحو شایسته نسیب و روزی تمام بندگانت بویژه ما گنهکاران بگردان

بهنگام کردن در سه شنبه ، ۲ بهمن ۱۳۹۷ ، ۱۳:۰۲